Perspective
De eerste stap plaatst jouw onderneming en je ondernemerschap in perspectief.
Weet je nog waarom je begonnen bent als ondernemer? En is die droom van toen nog steeds je drijfveer? Of is er inmiddels van alles bij gekomen?
Als je niet weet waar je naartoe werkt, is je bedrijf gebouwd op drijfzand. Dan waai je met alle winden mee. En dan is het verdraaid lastig om koers te houden.
Een glasheldere visie helpt je om dag in dag uit alles wat er op je pad komt te toetsen. Helpt je te kiezen waar je tijd aan besteed - en waar niet. Het formuleren - zonder bullshit bingo - van jouw visie is de eerste belangrijke stap op weg naar een strategie.
Pursuit
De tweede stap staat volledig in het teken van wat jij, wat jouw onderneming dan doet om (een deel) van die visie te realiseren. Welk stuk van je visie jaag je na? Wat is het precies dat jij graag met jouw onderneming wil realiseren? Daar draait het in je bedrijf als het goed is iedere dag om. Om te voorkomen dat je iedere dag opnieuw tijd verliest aan zaken die je geen stap dichter bij jouw bestemming brengen, is deze tweede stap onmisbaar. Maar negen van de tien ondernemers schrijven hier een A4tje vol met algemeenheden. En dan werkt het niet.
Bij iedere beslissing die je neemt - kijk je of het bijdraagt aan jouw missie. En die missie is loepzuiver: zonder ook maar een onnodige toevoeging!
Start met Succesful Marketing Strategies
Purchase
De meest gemaakte fout van ondernemers is dat ze iedereen als klant accepteren. Bang om omzet te missen. En dan blijkt: je bent meer tijd (en geld!) kwijt dan dat je verdient aan klanten die niet passen in het profiel van je ideale klant. Ik zei het al toen ik mijn eerste bedrijf startte. Ik wil alleen werken met en voor leuke mensen. Oftewel: klanten die waarderen wat je doet, maakt of levert. En dat waarderen blijkt uit het tijdig en zonder morren betalen van de rekening én uit de relatie die je met ze hebt. Het definiëren van je ideale klant is de derde stap in het ontwikkelen van een sterke marketingstrategie. En dan heb je iets meer nodig dan 'ik werk voor MKB'ers'. Daar kan ik uren over praten...
Prime
Je hebt vast wel eens gehoord van de Marketing Mix. Iets met de 4 (of 5, misschien zelfs 6 of 7!) P's. Product, Prijs, Plaats, Promotie zijn de meeste gebruikte. Maar wees eens eerlijk: heb jij ze (ooit) goed in kaart gebracht? Toch leg je daarmee - mits op de juiste manier - de basis voor je onderneming. Door ze in kaart te brengen én tijdens dat proces meteen vast te leggen waar verbeteringen mogelijk zijn, neem je een ongelooflijke voorsprong op je concurrentie.
De meeste ondernemers denken dat ze zonder het werken aan deze basis kunnen. Maar die vierde stap is essentieel en maakt het verschil. Gegarandeerd. Zéker als je de extra - 8e P eraan toevoegt. Deze vierde stap is onmisbaar.
Begin met Succesful Marketing Strategies
Promise
Marketing? Dat is gebakken lucht. Of nog erger: luchtkastelen verkopen.
En dat wil je niet. Sterker nog: een goede marketingstrategie zorgt ervoor dat je een belofte doet die je waar kunt maken. En het is de kunst om zo'n belofte in een positionering en als basis voor je merk te ontwikkelen.
Klinkt moeilijk? Is het niet.
Wanneer je alleen maar een logo en wat uitingen maakt, zonder dit essentiële voorwerk, dan loop je inderdaad het risico luchtkastelen te verkopen. Met teleurstelling bij jou én je klanten tot gevolg. En positioneren is niet alleen maar prijs-kwaliteit verhouding. Noodzakelijk om dit goed te doen dus.
Present
Zeg eens eerlijk? Wat was het eerste dat je liet doen nadat je besloot om voor jezelf te beginnen? Logo? Visitekaartje? Misschien je website? De meeste ondernemers starten met deze stap. En vragen dan of hun partner hun - goedbedoelde- mening willen geven over het resultaat. Het probleem van die benadering is, dat niet jij, niet je partner maar je ideale klant degene is die zich aangetrokken moet voelen door hoe jij je bedrijf, je merk, je product of dienst presenteert.
Een merk bestaat uit veel verschillende onderdelen – en een sterk merk zorgt dat er samenhang is en blijft. Dat heeft als groot voordeel dat het veel geld scheelt omdat alles bij elkaar past én je er simpelweg minder van nodig hebt. En daarom is het pas de zesde stap.
Start met Succesful Marketing Strategies
Publicity
Hoe zorg je er nu voor dat je de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal naar de juiste doelgroep krijgt? Tip: het is niet 'zo maar' een serie advertenties plaatsen op een social media platform.
Iedere stap in je communicatie met je ideale klant moet je van tevoren doordenken. Je ideale klant moet je leren kennen. Je gaan vertrouwen. En pas daarna kun je het eens een keer gaan hebben over een aankoop.
Progress
Van een onbekende een klant en van een klant een ambassadeur maken. Dat is feitelijk waar het om draait in deze laatste stap. De route die een klant aflegt van de eerste ontmoeting via een aankoop, een herhaling naar een aanbeveling. Want op die manier hou je je marketingkosten laag én voorspelbaar. In de achtste stap op weg naar een volledige strategie komt alles bij elkaar. Hoe je iemand via welk kanaal, waarmee en op welk moment aanspreekt. Wat je wil dat een ideale - potentiële - klant doet op basis van jouw contact met hem of haar.
Begin met Succesful Marketing Strategies